W art. 15g ustawy wprowadzającej tarczę antykryzysową przewidziano świadczenie w postaci dofinansowania do wynagrodzeń pracowników (świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy). W niniejszym artykule postaram się wyjaśniać, w jaki sposób wypełnić i złożyć wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (VIA-WOMP) oraz jakie są warunki przyznania tego rodzaju pomocy.
Gdzie wysłać wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy?
Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy wnosi się do właściwego wojewódzkiego urzędu pracy. Zadania dotyczące realizacji dofinansowania do wynagrodzeń pracowników realizują dyrektorzy wojewódzkich urzędów pracy. Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników wypłacane jest ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).
Kto może złożyć wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy?
Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy może wnieść każdy przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników dotyczy więc każdego przedsiębiorcy, niezależnie czy jest on mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą, średnim przedsiębiorcą czy też dużym przedsiębiorcą.
Na jaki okres udzielane jest dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników?
Dofinansowanie z FGŚP przysługuje przedsiębiorcy przez okres 3 miesięcy od daty złożenia wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy. Okres ten może zostać wydłużony w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
Warunki do otrzymania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
Do podstawowych warunków przyznania świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy należą:
1) wystąpił spadek obrotów gospodarczych w firmie w wyniku pandemii koronawirusa;
2) wystąpił przestój ekonomiczny u przedsiębiorcy;
3) pracownicy objęci zostali obniżonym wymiarem czasu pracy;
4) przedsiębiorca nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.;
5) nie wystąpiły przesłanki do ogłoszenia upadłości.
Warunek drugi oraz trzeci nie muszą być spełnione łącznie, tzn. wystarczy, gdy u danego przedsiębiorcy wystąpi przestój ekonomiczny bez obniżonego wymiaru pracy lub na odwrót obniżony wymiar pracy bez przestoju ekonomicznego.
Spadek obrotów gospodarczych
Spadek obrotów gospodarczych to pojęcie zdefiniowane w ustawie o tarczy antykryzysowej. Spadek obrotów gospodarczych można liczyć na dwa sposoby – w ujęciu ilościowym lub w ujęciu wartościowym.
Spadek obrotów gospodarczych obliczany jest:
1) jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie z FGŚP, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, który nie może być mniejszy niż 15%
lub
2) jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie z FGŚP, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego, który nie może być mniejszy niż 25%
Obniżony wymiar czasu pracy
Przedsiębiorca może obniżyć swoim pracownikom wymiar czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych o 20%, nie więcej niż do pół etatu, przy czym wynagrodzenie pracownika nie może być niższe od minimalnego przy uwzględnieniu wymiaru czasu pracy.
Dofinansowanie do wynagrodzeń w przypadku obniżonego czasu pracy
W przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy wynagrodzenie pracowników jest dofinansowane z FGŚP do wysokości połowy wynagrodzenia przysługującemu pracownikowi, jednakże dofinansowanie do pensji pracownika z FGŚP nie może przekroczyć 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (5227 zł x 0,4 = 2090,8 zł). W sytuacji obniżonego czasu pracy dofinansowanie z FGŚP nie będzie jednak przysługiwało do wynagrodzeń tych pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 15 681 zł.
Dofinansowanie do wynagrodzeń w przypadku przestoju ekonomicznego
W przypadku przestoju ekonomicznego wynagrodzenie pracownika jest dofinansowane z FGŚP w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (1300 zł) z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W sytuacji przestoju ekonomicznego dofinansowanie z FGŚP nie będzie jednak przysługiwało do wynagrodzeń tych pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 15 681 zł.
Co należy zrobić, by skorzystać z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników?
Warunkiem uzyskania dofinansowania do pensji pracownika z FGŚP jest złożenie przez przedsiębiorcę wniosku do właściwego urzędu pracy. Wniosek ten oznaczony jest symbolem VIA-WOMP. Wniosek VIA-WOMP można wysłać pocztą tradycyjną, złożyć osobiście w urzędzie pracy lub wysłać drogą elektroniczną za pomocą strony internetowej: praca.gov.pl.
Jak wypełnić wniosek VIA-WOMP?
W pierwszej kolejności należy zalogować się do swojego konta na praca.gov.pl. Można to zrobić na trzy sposoby:
1) logowanie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
2) logowanie przez platformę ePUAP;
3) logowanie przy użyciu loginu i hasła.
Po zalogowaniu się do swojego konta, należy wybrać ikonę z tytułem “Tarcza antykryzysowa”:
W następnym kroku należny wybrać okno z nazwą: “Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (VIA-WOMP):
Na tym etapie jesteśmy informowaniu o tym, że wraz z wnioskiem trzeba będzie złożyć załączniki w postaci:
1) porozumienia określającego warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy,
2) wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP,
3) umowę o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników.
W oknie “Adresat wniosku” powinniśmy wybrać właściwy terytorialnie urząd pracy. Na końcu klikamy w przycisk: “Przejdź do edycji wniosku”.
Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
W sekcji 1-3 wniosku VIA-WOMP podajemy nazwę przedsiębiorcy, jego dane adresowe oraz dane kontaktowe.
Następnie podajemy miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli jest takie samo jak adres siedziby zaznaczamy: “taki sam jak adres siedziby”. Jeżeli wniosek VIA-WOMP składany będzie przez reprezentanta (np. członka zarządu lub prokurenta spółki prawa handlowego) podajemy jego dane.
W następnej rubryce (TREŚĆ WNIOSKU) wybieramy, czy wniosek obejmuje przestój ekonomiczny czy obniżony wymiar czasu pracy. Po zaznaczeniu jednego z tych pól, rozwinie się dalsze menu, w którym będziemy musieli podać ilość pracowników, ilość miesięcy (maksymalnie 3), kwotę dofinansowania wynagrodzeń pracowników oraz kwotę dofinansowania składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy.
VIA-WOMP → TREŚĆ WNIOSKU → przestój ekonomiczny
Wybór “przestoju ekonomicznego” w sekcji “TREŚĆ WNIOSKU” spowoduje, że pojawią się pola do wypełnienia. Będą to:
a) dofinansowanie wynagrodzenia pracowników w kwocie,
b) pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia , o której mowa w pkt 1 lit. a, w kwocie:
Przed podaniem tych kwot sugeruję wcześniej przygotować wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP, który jest załącznikiem do wniosku VIA-WOMP (piszę o nim niżej, link do niego również podałem niżej). W załączniku tym wypełniamy arkusz po tytułem: “przestój ekonomiczny”. Pola żółte uzupełniamy samodzielnie, pola niebieska zostaną wypełnione automatycznie:
Do formularza VIA-WOMP w sekcji TREŚĆ WNIOSKU → “przestój ekonomiczny” wpisujemy odpowiednio kwoty znajdujące się w niebieskich polach załącznika wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP z arkusza “przestój ekonomiczny“.
Jeżeli chcemy, aby w polu “W tym łączna wartość dofinansowanych składek na ubezpieczenie po stronie pracodawcy” wynosiła “0”, zaznaczamy “0” w żółtym polu pod “Czy pracownik jest objęty zwolnieniem ze składek ZUS?”:
Należy tak zrobić wówczas, gdy złożyliśmy już albo zamierzamy złożyć inny wniosek dotyczący dofinansowania składek ZUS pracowników za taki sam okres, np. wniosek RDZ.
Dzięki temu we wniosku VIA-WOMP w sekcji “OŚWIADCZENIE” będziemy mogli wybrać wariant: “zamierzam skorzystać ze zwolnień w opłacaniu składek ZUS…”.
W innym przypadku, a więc gdy wybierzemy “1” w polu “Czy pracownik jest objęty zwolnieniem ze składek ZUS”, system automatycznie obliczy łączną wartość dofinansowania składek na ubezpieczenie po stronie pracodawcy” i w sekcji OŚWIADCZENIE wybierze za nas wariant “nie zamierzam skorzystać ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS…” (o czym piszę również niżej).
VIA-WOMP → TREŚĆ WNIOSKU → obniżenie wymiaru czasu pracy
Analogicznie postąpić musimy w przypadku, gdy w sekcji TREŚĆ WNIOSKU wybierzemy obniżenie wymiaru czasu pracy. Zaznaczenie pola “obniżenie wymiaru czasu pracy” spowoduje, że uzupełnić będziemy musieli dodatkowe pola, w tym:
a) dofinansowanie wynagrodzenia pracowników w kwocie,
b) pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia , o której mowa w pkt 2 lit. a, w kwocie:
Kwoty te przepisujemy z wcześniej wypełnionego załącznika do wniosku VIA-WOMP, czyli z załącznika “wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP” → arkusz “obniżony wymiar czasu pracy“:
Do formularza VIA-WOMP w sekcji TREŚĆ WNIOSKU → “obniżony wymiar czasu pracy” wpisujemy odpowiednio kwoty znajdujące się w niebieskich polach załącznika wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP z arkusza “obniżony wymiar czasu pracy“.
Jeżeli złożyliśmy już inny wniosek (albo zamierzamy taki złożyć) dotyczący dofinansowania składek ZUS pracowników za taki sam okres, np. RDZ ZUS, wówczas w polu: “Czy pracownik jest objęty zwolnieniem ze składek ZUS?” wpisujemy “0”:
VIA-WOMP → OŚWIADCZENIE
W sekcji 7 wniosku VIA-WOMP wybieramy czy spadek obrotów gospodarczych liczymy w ujęciu ilościowym albo wartościowym. Zaznaczymy sposób liczenia spadku obrotów oraz datę początkową dla dwóch kolejnych miesięcy lub jednego miesiąca. Należy zwrócić uwagę na dalszą treść oświadczenia, w którym oświadczamy, że:
• nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości,
• przedsiębiorca nie zalega z regulowaniem zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne,
• wniosek nie obejmuje pracowników, którzy w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku uzyskali wynagrodzenie wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
• przedsiębiorca nie ubiegał się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy,
• przedsiębiorca odprowadzał składki na ZUS od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników (patrz niżej) dołączonym do wniosku VIA-WOMP.
Dwie informacje dotyczące wypełniania wniosku VIA-WOMP w sekcji “OŚWIADCZENIE”:
1) data w pkt 1 lit a) lub b) powinna pokrywać się z datą jaką wpisujemy w załączniku “wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP” w arkuszu “obroty” (dzień od którego liczony jest spadek obrotów),
2) jeżeli wcześniej w sekcji “TREŚĆ WNIOSKU” zaznaczyliśmy, że wnioskujemy również o “pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia” to w pkt 6 sekcji “OŚWIADCZENIE” nie mamy już wyboru pomiędzy “zamierzam” a “nie zamierzam”. System automatycznie wybierze za nas wariant: “nie zamierzam”:
Załączniki do wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
W sekcji “załączniki” należy dodać do wniosku VIA-WOMP trzy załączniki. Zaznaczam, że załączniki te są konieczne i niezbędne, by wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy został merytorycznie rozpoznany.
Porozumienie określające warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy
Pierwszym załącznikiem jest porozumienie, z określonymi warunkami i trybem wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Porozumienie, o którym tu mowa zawiera pracodawca z przedstawicielami pracowników. Porozumienie powinno zawierać co najmniej:
1) grupy zawodowe objęte przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy;
2) obniżony wymiar czasu pracy obowiązujący pracowników;
3) okres, przez jaki obowiązują rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu
pracy.
Porozumienie powinno zostać dołączone do wniosku w formacie PDF lub JPG.
Umowa o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
Drugim załącznikiem jest umowa o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP. Umowa powinna być podpisana przez przedsiębiorcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub wydrukowana o podpisana w sposób tradycyjny po czym zeskanowana do pliku w formacie PDF. Z punktu widzenia przedsiębiorcy najważniejszym postanowieniem umowy są zobowiązania, które przedsiębiorca przyjmuje na siebie, a są nimi:
1) zobowiązanie do niewypowiadania umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania przez pracownika świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków z FGŚP;
2) zobowiązanie do niewypowiadania umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie kolejnych miesięcy odpowiadający ilością liczbie miesięcy pobierania przez pracownika świadczeń na rzecz ochrony miejsca pracy;
W praktyce wnioski VIA-WOMP dotyczyć będą dofinansowania wynagrodzeń w okresie 3 miesięcy (maksymalny okres dofinansowania wynagrodzeń pracowników wynosi właśnie 3 miesiące). Tak więc pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres 3 miesięcy i przez kolejne 3 miesiące, co daje łącznie okres 6 miesięcy.
Skutki naruszenia przez przedsiębiorcę zobowiązania do niewypowiadania pracownikom umów o pracę
Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP
Trzecim załącznikiem do wniosku VIA-WOMP jest wypełniony wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP, według określonego wzoru. Wzór ten ma postać pliku XLS i wygląda następująco:
Należy zwrócić uwagę, że załącznik z wykazem pracowników w postaci pliku XLS składa się z trzech arkuszy. Pierwszy arkusz to obroty, drugi – obniżony wymiar czasu pracy, trzeci – przestój ekonomiczny:
Jeżeli wcześniej we wniosku w sekcji 6 (TREŚĆ WNIOSKU) zaznaczyliśmy wyłącznie obniżony wymiar czasu pracy, to wypełniamy wyłącznie arkusz “obniżony wymiar czasu pracy“. Jeżeli w sekcji 6 wniosku zaznaczyliśmy wyłącznie przestój ekonomiczny, to w załączniku XLS wypełniamy wyłącznie arkusz pt. “przestój ekonomiczny“. Arkusz pt. “obroty” wypełniamy każdorazowo.
W arkuszu “obroty” możemy mieć problem z wpisaniem daty od której liczony jest spadek obrotów. Problem związany jest z formatem tej daty, która – jak wynika z treści załącznika – powinna wyglądać następująco “DD-MM-RRRR“. Próbując wpisać datę w takim właśnie sposób, wyskoczyć nam może taki komunikat:
Rozwiązaniem tego problemu jest wpisanie daty, od której liczony jest spadek obrotów, w innym formacie, to znaczy: “RRRR-MM-DD“:
Wniosek VIA-WOMP – najczęściej popełniane błędy
Do najczęściej spotykanych błędów przy wypełnianiu wniosku VIA-WOMP należą:
➤ rozbieżności pomiędzy wnioskiem złożonym na stronie praca.gov.pl a załączonym dodatkowo ręcznie wypełnionym wnioskiem,
➤ w załączniku nr 2 do umowy (oświadczenie) wnioskodawca nie wskazuje okresu dofinansowania lub wskazany jest błędny okres,
➤ różnica we wskazanym spadku obrotów pomiędzy wnioskiem a wypełnionym kalkulatorem,
➤ nie wypełnione wszystkie wymagane załączniki do umowy,
➤ rozbieżność pomiędzy wskazana kwotą dofinansowania wskazaną we wniosku a kwotą wskazaną w kalkulatorze,
➤ rozbieżność pomiędzy oświadczeniem we wniosku o zamiarze skorzystania ze zwolnienia ze składek ZUS, a zaznaczeniem w kalkulatorze o korzystaniu z tego zwolnienia,
➤ błędnie zaznaczone odpowiedzi co do wieku pracowników powyżej lub poniżej 30 roku życia, wskazanych w kalkulatorze,
➤ brak składania oświadczeń co do działalności w sektorze podstawowej produkcji rolnej i rybołówstwa, pomimo informacji w dokumentach rejestrowych o prowadzeniu działalności w tych sektorach (PKD); dołączenie oświadczenia wynika z komunikatu Urzędu o naborze wniosków, jak i z zasad ubiegania się o tę formę pomocy,
➤ wpisywanie we wniosku wypełnionym na stronie praca.gov.pl w miejscu „nazwa przedsiębiorcy”: WROCŁAW.
- Ewidencja IP Box - 12/04/2023
- Opłata od skargi kasacyjnej do NSA - 27/03/2023
- Odpowiedzialność członków zarządu za zobowiązania podatkowe spółki z o.o. - 14/02/2023